Műkörmös
Portré 4 Lépésben | 2011 Február
Példa egy klasszikus portré készítéséhez

Gál
Noémi műkörmös
portréja.
Felkerestek. Megbíztak. Arcképet kellett készítenem.
Látszódnia kellett a megbízó foglalkozásának úgy,
hogy közben a lehető legelőnyösebb képet kellett
róla csinálni. Hogyan álltam neki?Először is mindig szemelőtt tartom
a K.I.S.S. (Keep It Simple Stupid) elvet. Magyar
fordítása ennek körülbelül a "ne bonyolítsd
túl te hülye" lenne. Itt sem tettem másképp.
Definiáltam a célt és lépésenként felépítettem a
képet a lehető legrövidebb idő alatt. Az egész nem
tartott tovább 10 percnél.
Mi volt a folyamat?
1. Lépés: A
Háttér.
Ne legyen bonyolult ne vigye el a szemet a modellről.
Választahattam volna teljesen fekete hátteret
stúdiókörülményeket teremtve a helyszínen, úgy
hogy a modellt legalább 4-5 lépéssel több fény érje
mint a hátteret. Nem akartam itt ilyet. Sárga a bőr
tónusával versengő fal bámult rám. Jó lesz mondtam
magamnak de nyomjuk el. Az alábbi kép a fal eredeti
tónusa ami a fényforrásom szögének
változtatásával 2-3 lépéssel kevesebb fényt kapott
mint a modell ezért besötétült. A végleges képen szinte alig
látszik de ott van a felső széleken annyira amennyire
nem zavaró.

A háttér
eredeti tónusa.
2. Lépés: A Póz
A testalkatnak megfelelő álló kontraposztó és alap
póz, félalakos kivágásban. Ebből indultunk ki.

1. fotó
3. Lépés: A
Világítás
A pózhoz beállított alap Monte Zucker világítás egyetlen
fényforrással. Itt egy elinchrom softboxba eszkábált
ősrégi Nikon Sb24 rendszervakt használtam jobbról
minimum erőn mely egy 5 szekciós állványon csücsült
a modelltől jobbra rádiós vakukioldó vezérléssel. A
webre kell a kép ami azt jelenti kicsiben is ütősnek
kell lennie azaz picit kevesebb a derítés. Derítéshez
"monte illuminator"-t használtam ami
alapvetően egy fekete ezüst szétugró lap melyet egy
derítőlap tartó tartott fixen balról. A
fénybeállításon nem is változtattam a fotózás
alatt.
4. Lépés: A
Finomítás
A klasszikus portré üzenete egyszerű, nincs sallang
csak a lényegre koncentrál. Itt a személy és a
foglalkozása. A képek evolúciója során célom volt
az egyértelműség és az esztétika prioritása.
Először a szemüveget hagytam el. és szűkebb vágást
választottam a ruha kivágása miatt.

2. fotó:
Fekvő kép szemüveg nélkül
Ezután behoztam a körmöket a képbe

3. fotó: Head
and Shoulder kép kezekkel
A kéz világossága és alakja túl sok figyelmet vont
el az üzenetből, ezért minimalizáltam őket és így
született meg a végeredmény:

4. fotó: Póz
világítás és háttér valamint arckifejezés
összhangban a célommal.
Talán a fentiekből is kiderül, hogy nincs igazán
súlya a fényképezőgép tipusának, az objektív
fényerejének és egyéb technikai részletnek egy
portré készítésénél. Tudni kell mi a célunk és
hogyan érjük el, és többet ér egy perc szünet és
gondolkodás, mint egy csili-vili vadonás új objektív.
Higyjétek el nem lesz jobb a kép egy űberdrága
objektívtől, vagy egy csúcsvakutól. Remélem a
klasszikus portré iránt érdeklődőknek hasznos volt
összeírni a fotó születését.
|